måndag 9 februari 2015

Äntligen ett filmklipp!

Många månader har gått sen jag senast lyckades hitta tid för att göra ett inlägg. De initialt utlovade filmklippen från vårt genrearbete här på Knutbyskolan kan nu slutligen realiseras. Att filma är en sak att skapa något som andra kan följa är något mycket mer. Att klippa film kan liknas vid skrivprocessen på många sätt.Det kräver både noggranhet, eftertanke och ett klart syfte. Själv har jag haft förmånen att arbeta med Knutbyskolans förstelärare i IKT. Det var ett fantastiskt givande och stimulerande arbete att forma en informativ film tillsammans, där två kompetenser kompletterar varandra.


Veckans reflektion
Lyckan man erfar i att utföra en uppgift tillsammans, när allt fungerar och det ena ger det andra,borde alla elever också få uppleva i klassrummet. Glöm därför inte bort Pauline Gibbons kloka stöttningsanvisningar i boken Stärk språket, Stärk lärandet. I bokens gruppaktiviteter utvecklar elevena det muntliga språket tillsammans innan skrivandet.
 Hur systematiska muntliga klassrumsaktiviteter kan stötta eleverna i skrivandet av en klassificerande rapport kan ni nu följa i No-lärare Gry Fyrös undervisning om Hur djur och växter grupperas. I filmen ser ni också hur den klassificerande rapporten stöttar eleverna i att utveckla förmågan att använda biologins begrepp och modeller för att beskriva och delvis förklara samband. Gry låter fas1 och fas 2 i cykeln löpa parallellt. Modelleringen sker samtidigt som kunskapsfältet utvecklas.

Här är filmen där du kan följa Grys arbete i klassrummet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar